۱۳۸۹/۰۴/۱۱

کامپیوتر قدیمی خود را با لینوکس زنده کنید!!!

چندی پیش مقاله‌ای در وبسایت osnews خواندم که درباره استفاده دوباره از کامپیوترهای قدیمی و ازکار افتاده با نرم افزارهای آزاد و لینوکس بود. این پست در واقع برگرفته از آن مقاله است .

به طور معمول هر ۲ تا ۵ سال کامپیوتر از مد می‌افتد و برای استفاده‌ از نرم افزارهای جدید(البته در ویندوز) و تهیه نسخه‌های جدید سیستم عامل ویندوز نیاز به خرید سخت افزار‌های جدید دارید البته خرید سیستم عامل جدید نیز بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار هزینه در بردارد(این قسمت برای ایرانی‌ها مفهومی ندارد چون ویندوز را می‌دزدند.) اما در لینوکس این طور نیست. توزیع‌های لینوکس که به رایگان قابل تهیه است در مورد سازگاری با سخت‌افزارهای قدیمی به مقایسه زیر توجه کنید:

نسخه‌های ویندوز و منابع مورد نیاز

xp: پردازشگر PIII رم: ۱۲۸/۵۱۲m دیسک: ۵g

vista: پردازشگر P-IV رم: ۱/۲g دیسک: ۴۰g

7: پردازشگر P-IV رم: ۱/۴g دیسک: ۲۰g

توزیع های لینوکس:

ubuntu 10.4: پردازشگر PIII رم: ۲۵۶/۵۱۲m دیسک: ۵g

puppy 4: پردازشگر P-II رم: ۱۲۸/۲۵۶m دیسک: ۱g

منبع osnews

خوب شاید شما بگویید که می‌تونم از کامپیوتر قدیمیم استفاده کنم و از سیستم عامل‌های قدیمی ویندوز مثل xp و حتی 98 استفاده کنم!!

در جواب این حرف باید بگویم ویندوزهای ۹۸ و xp دیگر مرده اند و مایکروسافت دیگر از آن‌ها پیشتیبانی نمی‌کند و سازندگان نرم‌افزار دیگر نرم افزارهای منطبق بر آن سیستم عامل ها تولید نمی‌کنند و هزاران مشکل دیگر

اما در دنیای لینوکس و نرم افزارهای آزاد دیگر از مردن و مرگ نرم افزار خبری نیست زیرا اگر حتی شرکت یا سازمانی که از یک توزیع پشتیبانی می‌کنند پشتیبانیشان را قطع کنند چون کدهای آن در دسترس است(به خاطر آزاد و متن‌باز بودن) شما می‌توانید سیستم‌عامل خودتان را از مرگ نجات دهید و یا از دیگران بخواهید که این کار را برایتان انجام بدهند .

مزیت دیگری هم که قبلآ نیز به آن اشاره کردم این است که می‌توانید از نرم افزارهای جدید نیز استفاده کنید و اگر گروه تولید کننده نرم افزار نسخه‌ای برای توزیع شما تهیه نکرده باشد چون کد آن در دسترس است می‌توانید کد را بردارید و یک نسخه منطبق با سیستم خودتان را تهیه کنید.

دیدید آزاد بودن و متن‌باز بودن نرم‌افزار ها به غیر از قیمت ارزان آن‌ها مزیت‌های دیگری نیز دارند؟

البته تمام مزیت‌های آنها این ‌ها نیست برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت بنیاد نرم‌افزارهای آزاد و یا وبسایت توزیع‌های لینوکس مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر